BAS är ett verktyg som Båtunionen utvecklar och som många båtklubbar i hela Sverige använder för administration. Där finns medlemsregister för de olika klubbarna och verktyg som underlättar. Båtunionen är en gemensam "klubb för båtklubbar".
Vår klubb använder bl.a. följande möjligheter i BAS:
- Medlemsregister
- All information om alla medlemmar, med adresser, båtar, avgifter m.m.
- Underlag för listorna i matrikeln med alla medlemmar.
- SSB-medlemmar kan själva ändra sin information.
- Båtplatsanknytning
- Knytning av medlem till båtplats.
- Kö-funktion
- Vem som helst kan anmäla sig i kö för båtplats och bli medlem. En köavgift på ca 200kr/år debiteras.
- Medlemmar med bara sommarplats kan stå i kö till vinterplats.
- Schema / Arbetsplikt
- Intendenterna kan lägga in arbetsuppgifter som behöver göras.
- Medlemmarna kan själva boka in sig för att utföra arbeten, att räknas som arbetsplikt.
- Vi kan följa upp vilka som har gjort arbetsplikt, och de som "håller sig undan".
- Ekonomi
- Medlemsregistret används för att generera fakturor för medlemsavgifterna.
- Båtplatserna genererar fakturor för båtplats, sommar och vinter.
- Medlemmar som ska ha kranlyft faktureras för det.
- När betalningar för fakturor inkommit till banken, kan man läsa in informationen från banken till BAS och sedan generera bokföringsorder, som skickas till bokföringsbyrån. Det blir en PDF-fil som utgör verifikation i bokföringen.
- Rapporter
- Det är enkelt att göra olika rapporter i BAS, t.ex:
- Alla som inte betalt.
- Ledig båtplatser
- Köande till båtplatser
- Bokade arbeten, m.m.
- Email och SMS
- Det finns verktyg i BAS för att göra utskick via email eller SMS till utvalda medlemmar, utfiltrerade enligt olika regler, t.ex. "alla med bryggplats i Ekhagen".