BAS är ett verktyg som Båtunionen utvecklar och som många båtklubbar i hela Sverige använder för administration. Där finns medlemsregister för de olika klubbarna och verktyg som underlättar. Båtunionen är en gemensam "klubb för båtklubbar".

Vår klubb använder bl.a. följande möjligheter i BAS:

  1. Medlemsregister
    • All information om alla medlemmar, med adresser, båtar, avgifter m.m.
    • Underlag för listorna i matrikeln med alla medlemmar.
    • SSB-medlemmar kan själva ändra sin information.
  2. Båtplatsanknytning
    • Knytning av medlem till båtplats.
  3. Kö-funktion
    • Vem som helst kan anmäla sig i kö för båtplats och bli medlem. En köavgift på ca 200kr/år debiteras.
    • Medlemmar med bara sommarplats kan stå i kö till vinterplats.
  4. Schema / Arbetsplikt
    • Intendenterna kan lägga in arbetsuppgifter som behöver göras.
    • Medlemmarna kan själva boka in sig för att utföra arbeten, att räknas som arbetsplikt.
    • Vi kan följa upp vilka som har gjort arbetsplikt, och de som "håller sig undan".
  5. Ekonomi
    • Medlemsregistret används för att generera fakturor för medlemsavgifterna.
    • Båtplatserna genererar fakturor för båtplats, sommar och vinter.
    • Medlemmar som ska ha kranlyft faktureras för det.
    • När betalningar för fakturor inkommit till banken, kan man läsa in informationen från banken till BAS och sedan generera bokföringsorder, som skickas till bokföringsbyrån. Det blir en PDF-fil som utgör verifikation i bokföringen.
  6. Rapporter
    • Det är enkelt att göra olika rapporter i BAS, t.ex:
    • Alla som inte betalt.
    • Ledig båtplatser
    • Köande till båtplatser
    • Bokade arbeten, m.m.
  7. Email och SMS
    • Det finns verktyg i BAS för att göra utskick via email eller SMS till utvalda medlemmar, utfiltrerade enligt olika regler, t.ex. "alla med bryggplats i Ekhagen".